16-06-2022
Meer verkopen doe je met content!
Om financieel gezond te blijven en een winstgevende toko te zijn is het van belang dat jouw fantastische producten of diensten worden afgenomen. Je blijft niet achter op je concurrenten en je brengt je onderneming online onder de aandacht. Hoe je dat doet? Met content! Ofwel alles wat je kunt gebruiken om informatie over te brengen. Jij hebt zoveel informatie beschikbaar over jouw onderneming en wat je te bieden hebt. Hier maak jij je content mee. Denk aan blogartikelen, klantcases, productpagina’s, white papers, nieuwsbrieven, social media berichten, video, fotografie, infographics, enzovoorts, bedenk het maar! Goede content maken is niet gemakkelijk. Goede content is op de eerste plaats relevant en waardevol voor jouw doelgroep. Net zo belangrijk is dat de content tot actie toe zet, zodat het bijdraagt aan jouw marketing- en bedrijfsdoelstellingen. 

 

Structuur voor jouw content

Een gemakkelijk toe te passen hulpmiddel om content te laten converteren (omzetten naar een actie) is het AIDA model. Dit oude marketingmodel houdt zich al jaren overeind en is toe te passen op verschillende vormen van marketing. Zo ook op contentmarketing. Het is zeker geen formule dat gegarandeerd leidt naar meer verkopen, maar vooral een hulpmiddel dat structuur biedt aan contentmakers.

Wat is AIDA en hoe werkt het?

AIDA staat voor AttentionInterestDesireAction. Het model probeert je publiek door de sales funnel te trekken, waar het de klantreis doormaakt en toe zet tot aankoop, Action! 

AIDA

1.    Trek de aandacht

Attention | Mag ik even uw aandacht? Zorg ervoor dat je opvalt bij je publiek en dat zij jouw content de aandacht geven. Bij het schrijven van een blog, productpagina, advertentietekst kan dat een aantrekkelijke, opvallende kop of titel zijn waarmee je de aandacht pakt van jouw doelgroep. Zet je een nieuwsbrief of mailing op, dan is je titel of in dit geval onderwerp helemaal cruciaal om geopend te worden.

4 manieren om aandacht te trekken met jouw koptitel

Je maakt koppen pakkend door bijvoorbeeld nieuwsgierigheid op te wekken, herkenning te creëren in de vorm van een probleem of door een belofte te bieden. Denk maar eens aan blogs die met lijstjes op de proppen komen als: 4 manieren om aandacht te trekken met jouw koptitel. Jouw kop kan ook op andere manieren OPVALLEN. Bijvoorbeeld door het gebruik van kapitalen, stijlen, een opvallende font of kleur van de typografie.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Misschien nog wel belangrijker dan je titel is je vormgeving en beeldgebruik. Zeker als het gaat om een advertentie of om een social media bericht. Met behulp van vormgeving, kleurgebruik, fotografie, video, animatie kan je ervoor zorgen dat het beeld jouw doelgroep aanspreekt en hen op de juiste manier laat associëren.  

2.    Wek interesse

Interest | Zodra je de aandacht hebt van je publiek kun je gaan focussen op de inhoud van jouw boodschap en kun je jouw product of dienst introduceren. Het is daarbij jouw taak dat je interesse weet te wekken. Dit doe je door bijvoorbeeld een belofte te doen, voordelen op te sommen of door andere interessante achtergrondinformatie te geven. In deze fase raakt je doelgroep geïnteresseerd, maar is nog niet overtuigd om jouw product of dienst af te nemen.

3.    Creëer behoefte, verlangen

Desire | Je kunt jouw doelgroep helpen om te overtuigen door behoefte te creëren, ze laten verlangen naar jouw aanbieding. Waarom is jouw aanbieding onmisbaar? Laat bewijs zien en maak je belofte waar. Dit kun je doen door het te demonstreren of het te laten zien in beeld (foto of video) of anders bijvoorbeeld in de vorm van een quote, review of door te benoemen dat honderden mensen hier intussen succesvol gebruik van maken. 

4.    Zet toe tot actie

Action | Als jouw doelgroep overtuigd is van jouw boodschap, wil je natuurlijk dat zij jouw product of dienst afnemen. Het is dan belangrijk om ze die informatie te geven, een knop aan te bieden waar ze op kunnen drukken om iets aan te schaffen of een formulier bieden waar men gegevens kan achter laten.

Reis naar het onderbewuste

De AIDA klantreis gaat uit van een rationele reiziger, die weloverwogen beslissingen maakt. Hij doet onderzoek, bekijkt de voor- en nadelen en zet deze tegen over de prijs. De laatste jaren blijkt uit onderzoeken dat beslissingen door mensen vooral in het onderbewuste plaatsvinden. De klantmaakt zijn beslissingen meer op gevoel dan op ratio. Wat ons brein vooral doet is associaties maken met de ervaringen en herinneringen die we hebben en baseert daar zijn keuze op. Daarbij werkt visuele content sneller dan tekst. 

Probeer, test en genereer data

TestenMaar wat werkt dan voor jou als ondernemer, marketeer of contentmaker? Iedereen maakt namelijk andere associaties en het is vrijwel onmogelijk om ieder uiting neurologisch te onderzoeken en te verklaren. We zien daarom dat de huidige marketeer meer en meer data gedreven te werk gaat, bijvoorbeeld door data te gebruiken uit A/B testen. Zoals welke resultaten leveren koptekst A op tegenover koptekst B. Daaruit haal je relatief snel en goedkoop wat werkt en wat niet. 

Succesformule voor jouw content

Om een succesformule voor je content te creëren, maak je gebruik van de structuur die AIDA je biedt. Probeer en test om te achterhalen wat het onderbewuste van jouw publiek aanspreekt om tot actie over te gaan!

King worden met Content?

contentJoey helpt jouw organisatie onder de aandacht te brengen met content. j.huijsmans@fastware.nl of 0164 23 02 10