Als ontwerper of vormgever wil je eigenlijk niets liever dan de wereld mooier maken. Maar zoals de Engelse zeggen “beauty is in the eye of the beholder”. Dat is ook meteen de crux. Wij maken toegepaste kunst. Oftewel kunst met een functie. Hetgeen we hier ontwerpen mag mooi gevonden worden, maar hoeft dit niet te zijn.
Wat is een goed ontwerp?
Sterker nog, binnen het team hier mag niemand zeggen dat het visueel ontwerp mooi is. Dat is namelijk niets waard! Is het doordacht? Past het bij de uitstraling van het bedrijf? Wordt het er helderder op voor de bezoeker? Draagt het bij aan een gebruiksvriendelijke ervaring? Met andere woorden is het een goed ontwerp?
Wat is een mooi ontwerp?
Als onze collega’s of onze opdrachtgevers het ontwerp ‘mooi’ vinden zegt dat eigenlijk meer over hen dan over het ontwerp. Natuurlijk voelt het altijd als een compliment wanneer het gezegd wordt over een creatie. Het verschil hoe men ernaar kijkt zit in het subjectief of objectief beoordelen. Waarbij de één meer over de persoon gaat en de ander over het ontwerp.
Het einddoel
Daarbij mogen we het einddoel nooit uit het oog verliezen. Namelijk het doel van de website of webshop en het bedienen van de doelgroep. Voldoet de site of shop aan de verwachtingen van de bezoeker? Uiteraard qua uitstraling maar ook hoe het ‘voelt’. Klik je er makkelijk doorheen? Weet je de weg eenvoudig te vinden? Gaat alles zonder erbij na te denken?
De kracht van kleur
Een concreet voorbeeld over kleurgebruik; de gebruikte kleuren moeten passen bij de huisstijl van onze opdrachtgevers. Maar het dient ook het juiste gevoel over te brengen. Een voorbeeld is dat de kleur ‘blauw’ vaak gebruikt wordt om vertrouwen of kracht uit te stralen. Bekijk maar eens hoeveel merken van deze kleur gebruik maken. Terwijl de combinatie van blauw met geel ineens zorgt voor een ‘voordelige’ of wat ‘goedkope’ uitstraling.


Een extra laag die je voelt
Hieronder zit nog een extra laag. De laag die je niet ziet, maar wel ervaart. Hoe de diverse objecten zoals teksten, foto’s, knoppen en meer op de website getoond worden is ook ontwerp, interactie ontwerp. Als deze laag niet de juiste aandacht heeft gekregen krijg je een gebruiksonvriendelijke website. Want ontwerp gaat nog verder dan hoe het eruit ziet of hoe het voelt. Design moet werken en zijn doel bereiken, aldus Steve Jobs.

Most people make the mistake of thinking design is what it looks like. People think it’s this veneer – that the designers are handed this box and told, “Make it look good!” That’s not what we think design is. It’s not just what it looks like and feels like. Design is how it works.
- Steve Jobs